søndag 25. januar 2009

Digital fortelling



Like før jul fikk vi i oppgave å lage en digital fortelling. Oppgaven går ut på å bruke et program som heter photostory til å sette sammen bilder til en bildeserie med lyd, som omhandler et spesielt tema. Jeg ble veldig begeistret med en gang jeg hørte at vi skulle jobbe på denne måten, det er en spennende og ganske nytenkende måte å jobbe på innenfor skolen. I oppgaven kunne vi velge mellom en rekke temaer, møte mellom kulturer, kontroll, materialisme OSV. Gruppen min (Eirik, Olve og meg) valgte tema materialisme, vi ville prøve å fremstille tema på en litt annen  måte en det vanligvis blir gjort.


Jeg og Olve startet med oppgaven mens Eirik dro på ferie til Dubai. Vi bestemte oss for at oppgaven skulle omhandle en munk og en person som var født rik, så skulle vi følge dem gjennom livet og se hva de oppnådde og fikk utrettet. Vi ville at klassen skulle se selv hvem som fikk gjort mest for sine med mennesker. Vi kalte historien for " munken og milliardæren". Hele prosjektet gikk veldig smertefritt. Vi jobbet Regelmessig og fikk skrevet ferdig manuset gankse tidlig, så vi startet med å finne bilder og spille inn teksten i photostory. Underveis fikk vi et lite kommunikasjons problem i og med at jeg var uten internett en liten periode, men det løste seg greit etter litt om og men. De fleste av fortellingene i klassen var veldig bra, men noen var kanskje litt kjedelige, så skjedde det kanskje ikke så mye i dem. Men det var bra at det var mye forskjellig og det var morsomt å se hvordan de andre hadde løst sine oppgaver.Jeg må si at det å jobbe på denne måten er veldig morsomt og gjør at vi må bruke kreativiteten vår enda mer. Jeg håper at vi kan fortsette å jobbe på denne måten, det er alltid fint med litt variasjon i de forskjellige fagene.

Ingen kommentarer: