torsdag 8. januar 2009

Boktips


Jeg er ikke akkurat den personen som leser mest bøker, grunnen til dette er vel at jeg er veldig kresen person når det kommer til dette med bøker. Men i løpet av livet har jeg lest noen bøker, og en bok som virkelig fanget meg var Da Vinci Koden som er skrevet av den amerikanske forfatteren Dan Brown. Når jeg startet å lese denne boken så klarte jeg rett og slett bare ikke å legge den i fra meg.

Boken handler om den amerikanske kunsthistorikeren og ikongrafen Robert Langdon, Langdon er i Paris for å holde et foredrag om ikoner da han blir tilkalt av det franske politiet for å hjelpe dem med etterforskningen av drapet på Jacques Sauniere, som er kurator på det berømte Louvre museet i Paris. Robert Langdon hadde også tidligere denne dagen en avtale Sauniere, men han dukket aldri opp. På åstedet har Sauniere lagt igjen en rekke krypterte meldinger og ledetråder.

På åstedet møter Langdon kryptografen Sophie Neveu, som også er barnebarnet til Sauniere. Sophie jobber for det franske politiet, og avslører til Langdon at han er hovedmistenkt i saken. Sammen flykter de fra det franske politiet for å prøve å løse drapet på Sauniere, i løpet av etterforskningen finner de ut av en rekke hemmeligheter, som er tilknyttet den myteomspunnede Sion ordenen og den katolske organisasjonen Opus Dei. Etter hvert finner de ut at Saunieres ledetråder ikke var tilknyttet morderen, men hint for å finne den hellige gral.

Gjennom hele boken kommer det nye avsløringer som gjør at du rett og slett i klarer å legge fra deg boken. Det er en slags konstant spenning, og flere konspirasjonsteorier blir brakt frem i lyset. Mange av disse teoriene kan virke litt usannsynlige, men får deg likevel til å tenke på hva som faktisk foregår rundt i verden som vi ikke vet om. Vis du skal lese en bok i juleferien er dette mitt beste boktips til deg. 

Bildet er hentet fra: http://windsockweb.com/photos/DaVinci.jpg

Ingen kommentarer: