tirsdag 27. januar 2009

Lyrikk



Lyrikk er en av de tre skjønnlittærer sjangerene, ved siden av drama og epikk. innenfor lyrikk fines det også flere forskjellige sjangere, en av dem er joik, detter er kansje ikke akkurat den mest brukte sjangeren. Selve ordet lyrikk kommer fra det greske ordet "lyra" som er et musikkinstrument, dette har nok noe å gjøre med at di  Det å skrive lyrikk eller dikt har ofte noe med følelser å gjøre, man prøver som regel å få ut noe som sitter dypt inne i en, med få ord og språkelig bilde.


Jeg må vel rett og slett bare innrømme at jeg ikke er den personen som leser mest lyrikk, men innemellom så kan man jo finne noe man virkelig liker. Da kan man jo bli sittende og lese det om og om igjen å fundere på hva det egentlig betyr, hva dikteren prøvde å få fram i diktet sitt. Jeg fante dette diktet, som jeg likte veldig godt.


Min kjennskap til lyrikk er heller ikke overvelvende, men det henner at jeg finner et dikt i ny og ne som kan være interessant. Men min generelle kjennskap til lyrikk og hvordan det bygges opp er veldig liten, men jeg såpass at jeg kunne nok ha skrevet et selv. Men hvor bra det ville blitt er et annet spørsmål. Diktet jeg har plukket fant jeg her, og fanget min oppmerksomhet.


Ditt sinn monne flyve

så vide omkring.

Det er som du glemmer

de nære ting.

Det er som du aldri en time har fred,

du lengter bestandig et annet sted

 

Du syns dine dager 

er usle og grå.

Hva er det du søker?

Hva venter du på?

Når aldri du unner deg rast eller ro,

kan ingenting vokse og intet gro.

 

Gå inn i din stue,

hvor liten den er,

så rommer den noe

ditt hjerte har kjær.

På ropet i skogen skal ingen få svar.

Finn vegen tilbake til det du har.

 

Den lykken du søker

bak blånende fjell,

kan hende du alltid

har eiet den selv.

Du skal ikke jage i hvileløs ring,                                                                             

men lære deg elske de nære ting.  


Diktet er skrevet av Arne Paasche Aasen og heter "De nære ting". Aasen ble født den 18.juni 1901 og døde den 1.november 1971.Han var en person som var aktiv i Oslos arbeider miljø, han var også et aktivt medlem av Arbeiderpartiet. Han skrev også en del dikt og innlegg i aviser under andre verdenskrig, men da under pseudonymet Dorian Red.diktet sier veldig mye 

Jeg mener at diktet handler om lykke og vi mennesker som jager den. At vi ofte glemmer de vi har rundt oss og det vi allerede har. At vi vi glemmer de nærmeste mens i den evige jakten på noe bedere, kanskje til og med noe som er helt uoppnålig. Og at vi faktisk også kan glemme å ta vare på oss selv. Når jeg tenker på lykke så tenker jeg på frihet, det å kunne gjøre det jeg vil. Men hva vil frihet egentlig si?


1 kommentar:

Unknown sa...

Veldig fint innlegg. Det virker som at du vet en del om lyrikk fra før av, og analysen var veldig bra.

Men du burde skrive inlegget i word, og kopiere det over i bloggen, så får du luket ut skrivefeilene.