tirsdag 14. oktober 2008

Nynorsk



Nynorsk er den tredje delen av norske faget,vi ble først intdrodusert for nynorsk når vi startet i 8.klasse på ungdomsskolen. De fleste gruet seg nok ganske så mye til å starte med nynorsk, men etterhvert fant nok de fleste ut at det ikke var så ille alikevel. Denne frykten til nynorks, var nok mere frykt for noe nytt og noe uvant. For det var jo veldig mye nytt i nynorks, vi skulle lære oss å bøye verb på nytt, helt nye ord som man aldri har hørt om en gang og andre ting, som at man ikke skrev mann lengere, men ein istedenfor. 


Selv behersker jeg nok nynorsk som middels godt, jeg klarte meg nokså bra på ungdomsskolen, men når jeg startet på videregående fikk jeg meg en mitt i trynet på den første prøven. Det er hele tiden elementære feil som går igjen, men jeg regner med at de sitter i løpet av dette semesteret. Man har jo glemt mye i de fleste fagene etter sommerferien.


Bildet er hentet fra: http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2005/10/30/1130668537422_528.jpg

Ingen kommentarer: