tirsdag 21. april 2009

Du skal høre mye rart før øra detter av!


Dette har du kanskje hørt i Dagbladets reklame? Uansett, reklame kommer fra det latinske ordet reclamare som betyr å rope igjen og igjen. Reklame brukes til å vise fram sin bedrift eller produkt, det vises på TV, i aviser og gatelangs som store oppslagsverk på bygninger og buss stasjoner. I dag er reklame og mediepublisitet noe av det viktigste for å kunne markedsføre et produkt og en bedrift, har man en bra reklame vil det i de fleste tilfeller være med på øke salget av varen eller tjenesten som det reklameres for. 

I reklame brukes det mange virkemidler for at du som seer og forbruker skal huske akkurat den reklamen. Noe som brukes er allusjoner, det vil si at man henviser til en tekst eller en uttalelse, som man regner med at seeren har hørt om.  Det er også mye ironi og retorikk. Men i dagens samfunn med TV og internett er de ikke bare viktig med hva man sier, det man faktisk ser spiller også en veldig stor rolle.


Denne reklamen er laget for dagbladet som er en av de aller største avisprodusentene i Norge. Hensikten med reklamen er jo selvfølgelig å fange din  oppmerksomhet, slik at neste gang du skal kjøpe en avis, så kjøper du dagbladet. Reklamefilmen spiller på ordspill og kjente uttrykk. Det at reklamen spiller på noe som er kjent og sikkert ganske kjært for mange, gjør at denne reklamen setter  spor hos de aller fleste. Jeg husker etter at denne reklamene hadde gått på TV et par uker så gikk veldig mange på skolen og siterte uttrykkene, noe som er tegn på at reklamen har satt sine spor. Og da har jo dagbladet så å si fullført sin jobb ved at de har fått din oppmerksomhet. 

Ingen kommentarer: