tirsdag 21. april 2009

Max Manus


12.mars var mange av klassene fra 1 klasse på Sandvika VGS, på Sandvika kino og så Max Manus. Dette var tredje gangen jeg var å så filmen, så det var ikke noe jeg gledet meg så veldig til, men det så jeg gledet meg til var å få møte regissørene etter filmen. 

Filmen i seg selv er kjempe bra, og den var noe dårlige tredje gangen en den første. Max Manus vil jeg si at er en av de beste norske filmene som er utgitt på flere år, dette har nok også noe med at hele filmen er basert på sanne hendelser og omhandler et sårt kapittel i Norges historie. Grunnen til at jeg også likte filmen veldig godt er fordi jeg er veldig interessert i andre verdenskrig. Derfor synes jeg det er veldig bra at det har kommet en så stor film om hvordan det var i Oslo og Norge under den tyske okkupasjonen. Jeg mener også at det er veldig bra å vise filmen til barn og ungdom i dag, fordi den viser helt andre verdier og holdninger en de vi har i dag, noe som vi aller fleste kan lære av.

Det var også veldig morsomt og få møte regissøren bak filmen Espen Sandberg og Joachim Rønning. Jeg hadde lest ganske mye om all den kompliserte dataredigeringen, men det var enda morsommere å høre det fra dem og faktisk få se klipp av hvordan det foregikk. Vi fikk også vite at Max Manus er en av de dyreste norske filmene noensinne, med et budsjett på 50 millioner kroner, det er ikke akkurat noe Hollywood budsjett, men det viser jo også hvilken storsatsing denne filmen har vært.   

Ingen kommentarer: