tirsdag 21. april 2009

Mine filmvaner


Jeg ser nok mer på film en de aller fleste, det har nok noe med at store deler av familien min er genuint interessert i både film og musikk. Når jeg ser på film er som regel veldig lite planlagt, jeg ser rett og slett på film når jeg føler for det. Enten finner jeg en hjemme i hylla som jeg sikkert har sett hundre ganger før, eller så drar jeg og kjøper en ny, det hender også en sjelden gang at jeg drar på kino. Og da kan det variere i stort sett alle sjangere, eller nesten, ser ikke så veldig mye på romantiske filmer. Dette er jo veldig avhengig av hvilket humør jeg er i, noen ganger har man lyst til å se en film hvor man rett og slett ikke trenger å tenke, man kan bare lene seg tilbake og nyte filmen. Og andre ganger har man kanskje lyst til å se en film hvor man må følge med skikkelig og det er mye som skjer.

Jeg er veldig glad i filmer som er laget på 80 og 90-tallet, da slipper jeg også det problemet med å vente til de kommer på DVD. Men jeg ser jo selvfølgelig på nye filmer også, men i dag er det veldig lenge imellom gode filmer, vis man har flaks så kommer det kanskje 3-4 skikkelige gode filmer i løpet av et år. Derfor er jeg en stor tilhenger av de litt eldre filmene som, Pulp Fiction, Full Metal Jacket, OSV.  Noe annet jeg også er veldig glad i når det kommer til film er film serier eller trilogier som Gudfaren og Band of Brothers. Filmserier er genialt og ha med seg når man skal på hytta i ferien eller om man bare har lyst til å ligge hjemme å slappe av hele helgen.

Mine topp 10 filmer:

1.     1. Pulp Fiction

2.     2. Full Metal Jacket

3.     3. The Shining

4.     4. Band of Brothers (filmserie)

5.     5. Der Untergang

6.     6. Sin City

7.     7. Mafiabrødre

8.     8. Borat

9.     9. Da Vinci Koden

10.  10. James Bond – Goldeneye

Grunnen til at jeg liker disse filmene så godt er at de klarer å fange deg i løpet av de første minuttene, og de klarer å holde deg interessert og fokusert om filmen så lenge de varer. Og når filmen er ferdig så har du bare lyst til å sette den på en gang til.   

 Til slutt et lite klipp, av en veldig kjent scene fra filmen The Shining. (Må sees med lyd!)

 

Ingen kommentarer: